مهم ترین نکاتی که باید در هنگام کوهنوری به آن توجه کنید!

مهم ترین نکاتی که باید در هنگام کوهنوری به آن توجه کنید!
آنچه در این مقاله می خوانید

کوهنوردی یکی از آن ورزش‌های هیجان‌انگیز است که‌ دارای شاخه‌های متعدد و گستردگی فراوانی میباشد! بنابراین آموزش این رشته به صورت کاملا اصولی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آکادمی ورزشی فونیکس در این مقاله قصد دارد تمامی نکات مربوط به شروع کوهنوردی، تغذیه مناسب در کوهنوردی، اصول و مهارت‌های لازم و تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی را در اختیارتان قرار دهد. پس در ادامه با ما همراه باشید!

3edac1a0 5b95 4276 8a16 a45445e7f142 1 scaled

کوهنوردی (Mountaineering) چیست؟

کوهنوردی یکی دیگر از ورزش‌های آکادمی ورزشی فونیکس میباشد که در دل طبیعت انجام میشود. کوهنوردی در اصطلاح به معنای بالا رفتن و پایین آمدن از نقاط مرتفع کوهستان است. این ورزش فوق استقامتی را به خاطر وجود خطراتی که ممکن است در این ورزش وجود داشته باشد به عنوان ورزش‌های اکستریم نیز می شناسند. اما کوهنوردی تنها یک ورزش نیست بلکه یک سبک از زندگی است و شما این موضوع را زمانی متوجه خواهید شد که تجربه‌ی کوهنوردی را در قالب یک تیم داشته باشید! اما هدف اصلی از این ورزش، انجام فعالیت‌های ماجراجویانه در محیط‌های کوهستانی و تجربه‌ی طبیعت گردی و آرامشی است که این محیط ها میتوانند به افراد بدهند.

چگونه میتوانم کوهنوردی را آغاز کنم؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده باشد این است که کوهنوردی را از کجا باید شروع کنم و چطور میتوانم آن را یاد بگیرم ؟

پاسخ ما به شما این است که اگر تا به حال تجربه‌ی کوهنوردی را نداشته اید و در ابتدای کار هستید و می خواهید برای کوهنوردی اقدام کنید، مهترین بخش، آموزش صحیح کوهنوردی است و اولین گامی که باید بردارید پیدا کردن مراکز معتبر آموزشی و مربیان باتجربه و کاربلدی است که بتوانند در این زمینه همراه شما باشند و با آموزش تکنیک‌های مهم کوهنوردی در این زمینه به شما کمک کنند.

چند نوع کوهنوردی داریم؟

سنگنوردی (climbing): این کوهنوردی در مناطق صخره‌ایی انجام  میشود و فرد با طناب و ابزارهای مخصوص از صخره‌ها بالا و پایین میرود.

کوهنوردی (Mountaineering): این نو کوهنوردی مختص افراد با تجربه است و از مسیرهایی با یخچال‌های طبیعی پوشیده شده است.

صخره نوردی: این نوع کوهنوردی سخت ترین نوع کوهنوردی است که از ترکیب یخ و برف و صخره است و بسیار دشوار است.

چه مهارت‌هایی برای کوهنوردی لازم است؟

کوهنوردی نیز به مهارت زیادی نیاز دارد که یادگیری این مهارت‌ها در مراکز آموزشی انجام میگیرد و نیازمند صبر تحمل بسیار زیاد است:

مهارت‌های کوهپیمایی: مهارت‌های کوهپیمایی شامل آشنایی‌ با مهارت‌هایی نظیر : گام برداری، آشنایی‌ با تجهیزات فنی کوهنوردی، مسیریابی، جهت‌یابی و کوله چینی است که یادگیری این مهارت مستلزم شرکت در دوره‌های آموزشی کوهنوردی است.

مهارت‌های سنگ نوردی و کار با طناب: همانطور که می‌دانید در مسیرهای کوهستانی معابر سنگی بسیار زیادی وجود دارند که عبور از این مسیرها نیازمند داشتن اطلاعات کافی در زمینه سنگ نوردی است. بنابراین بهتر است دو یا سه ماه تمرینات سنگ نوردی را در برنامه تمرینی خود قرار دهید تا مهارت‌های شما افزایش پیدا کند.

مهارت‌های یخ و برف: شما برای اینکه بتوانید با خیالی آسوده در فصل زمستان در یخ و برف به کوهنوردی بپردازید نیازمند یادگیری اصول و مهارت‌های اساسی هستید که از طریق شرکت در دوره‌های  آموزشی کوهنوردی به دست می آید. همچنین اگر شما قصد دارید در کوهنوردی از مسیرهای برفی و پوشیده از یخ عبور کنید در ابتدا باید روش‌های مناسب کوهنوردی و پیاده روی در  برف و یخ را آموزش دیده باشید.

اصول  تغذیه در کوهنوردی : تغذیه در کوهنوردی از دیگر نکات مهمی است که در هنگام کوهنوردی باید به آن توجه داشت. در کوهنوردی به دلیل فشار زیادی که بر کوهنوردان و سیستم گوارش آن‌ها وجود دارد، تامین مواد غذایی درست و مناسب بسیار مهم است. کوهنوردان باید از غذای پر کالری اما کم حجم استفاده کنند یعنی مواد غذایی که درحجم کم انرژی کافی و لازم را برای ادامه‌ی راه به آن‌ها بدهد.

مهارت‌های کوهپیمایی، سنگ نوردی و  کار با طناب، یخ و برف و اصول تغذیه از مهم ترین مهارت‌هایی بود که کوهنوردان باید آن را بدانند شما نیز اگر قصد دارید کوهنوردی را شروع کنید اما آگاهی کافی از این مهارت‌ها را ندارید نگران نباشید آکادمی فونیکس اینجاست تا در آموزش این مهارت‌ها به شما کمک کند.

اصول مهم در کوهنوردی چیست؟

  • آماده سازی و برنامه ریزی مناسب برای کوهنوردی
  • بررسی و پیش بینی شرایط آب و هوا و انتخاب زمان مناسب برای کوهنوردی
  • استفاده از تجهیزات مناسب کوهنوردی
  • استفاده از تغذیه مناسب
  • بالا بردن آمادگی جسمانی بدن با انجام تمرینات
  • یادگیری همه‌ی اصول و تکنیک‌های کوهنوردی و استفاده از آنها در شرایط خاص
  • همکاری با تیم کوهنوردی و سرپرست

قوانین آموزش کوهنوردی چیست؟

  • همه چیز دور تر از انتظار است : کوهنوردی در مسیرهای بلند و طولانی به همراه شرایط آب وهوایی مختلف و مسیرهای صخره ایی و پوشیده از برف و یخ آن هم با کوله پشتی چند کیلویی  ممکن است 8 تا 12 ساعت طول بکشد پس علاوه بر آمادگی جسمی باید آمادگی ذهنی هم داشته باشید و این موضوع را به یاد داشته باشید که زمانی به هدف خود خواهید رسید و می توانید موفقیت تان را جشن بگیرید که در مسیر بازگشت باشید!
  • همه چیز فراتر از انتظار است : این قانون مختص به زمانی است که قله های بلند در مسیرتان زیاد است. در این شرایط معمولا مسافت بین یک قله بلند تا کمپ زیاد نیست اما به خاطر وجود مسیر و شیب‌های سخت در بین راه زمان زیادی لازم است تا به مقصد بعدی برسید. این موضوع گاهی موجب خستگی فرد و درگیری ذهنی و فکری او میشود. پس سعی کنید با تقسیم وظایف در برنامه از صعود لذت ببرید.
  • همه چیز سخت از انتظار است : شما برای اینکه بتوانید یک کوهنورد حرفه ایی باشید علاوه بر شرکت در دوره‌های آموزشی باید از تجربیات دیگر افراد نیز کمک بگیرید و بعد از اینکه آمادگی لازم را به دست آوردید به کوهنوردی بپردازید. این موضوع را به یاد داشته باشید که کوهنوردی سخت تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید!
  • قانون ساعت 14: طبق این قانون کوهنوردان باید در هر مسیر از کوهنوردی که هستند در ساعت 14 به سمت پایین حرکت کنند این قانون مختص به فصل خاصی نیست! بنابراین کوهنوردان باید برنامه ریزی مناسب داشته باشند.

بهترین زمان برای کوهنوردی چه زمانی است؟

معمولا برای کوهنوردانی که در این رشته مهارت و تخصص خاصی دارند زمان بی معنی است  و در هر فصلی از سال کوهنوردی برای آنها زیبا و لذت بخش است اما به طور کلی بهترین زمان برای کوهنوردی بهار، تابستان و اوایل فصل پاییز است که شرایط آب و هوایی مساعد تری دارد و خبری از برف و طوفان نیست!

3ee3cd3c 3b06 4853 b0ba 73092a5faf7a scaled

تجهیزات مورد نیاز کوهنوردی چیست؟

همانطور که می‌دانید برای صعود به ارتفاعات بلند کوه‌ها علاوه بر استقامت بدنی بالا و مهارت های لازم برای کوهنوردی به تجهیزات ایمن و مناسب آن ورزش هم نیاز دارید از جمله تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی میتوان به این موارد اشاره کرد: پوشاک مناسب کوهنوردی، کفش کوهنوردی، عینک کوهنوردی، گتر کوهنوردی، کوله‌ی کوهنوردی، لوازم جانبی، زیرانداز، چادر، باتوم کوهنوردی، طناب، قطب نما و نقشه یاب،  چراغ قوه، جعبه‌ی کیت بقا (کمک‌های اولیه) و… که برای مطالعه بیشتر در مورد هریک از آنها میتوانید با کلیک روی آنها اطلاعاتتان را تکمیل کنید.

بنابراین اگر شما این تجهیزات را برای کوهنوردی ندارید میتوانید با مراجعه به وب سایت فونیکس  و با‌ مشاوره مربیان متخصص و باتجربه ی ما برای خرید تجهیزات کوهنوردی با بهترین و مطرح ترین برند‌ها اقدام کنید. مشاوران ما آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند.

دوره‌های آموزش کوهنوردی:

مجموعه فونیکس دوره‌های جامع آموزش کوهنوردی را زیر نظر اساتید مجرب برای ورزشکاران عزیز عرضه می کند. شما میتوانید با شرکت در دوره های آمورزشی کوهنوردی آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید و تمام مهارت‌های لازم در کوهنوردی را آموزش ببینید و صعود لذت بخش، هیجان انگیز، امن و بی خطری را تجربه کنید!

چه خطراتی که ممکن است در کوهنوردی وجود داشته باشد و چگونه میتوان در برابر خطرات مقابله کرد؟

خطر در هر زمان و مکانی وجود دارد. خطرات موجود در کوهنوردی را نمیتوانیم پیش بینی کنیم  البته گاها عملکرد افراد نیز در به و جود آمدن خطر بی تاثیر نیست! خطراتی که ممکن است در کوهنوردی به وجود بیاید به دو دسته تقسیم میشود:

خطرات طبیعی : خطرات طبیعی که شامل: سقوط بهمن، شرایط آب و هوایی نامساعد، آتشفشان، زمین لرزه، صاعقه، طوفان و …

خطرات مصنوعی: شامل : ریزش سنگ، سقوط افراد، بیماری، عدم توانایی جسمانی و آگاهی کافی از کوهنوردی و…

بنابراین برای جلوگیری از این خطرات احتمالی بهتر است قبل از برنامه ریزی برای کوهنوردی شرایط آب و هوا را بسنجید و از سایت هایی که که وضعیت هوا را در اختیارتان قرار میدهد کمک بگیرید و همچنین توصیه‌های ایمنی در کوهنوردی را رعایت کنید تا بتوانید از کوهنوردی به دور از هر خطری لذت کافی راببرید.

مهم‌ترین وسیله برای شروع کوهنوردی چیست؟

همانطور که میدانید در کوهنوردی پاهایتان نقش اصلی را در این فعالیت دارد و شایع ترین آسیب ها در این ورزش معمولا آسیب هایی است که به پاهای افراد وارد میشود پس میتوان گفت کفش کوهنوردی از مهم ترین وسیله برای شروع کوهنوردی است. بنابراین باید در انتخاب  کفش مناسب کوهنوردی  بسیار سخت گیر باشید !

آموزش گام برداری و حرکت در کوهنوردی :

برای حرکت صحیح و اصولی در کوهنوردی اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید استفاده از کفش‌های مناسب برای کوهنوردی است. اما بعد از انتخاب کفش گام برداری و حرکت صحیح نقش بسزایی در کوهنوردی دارد مواردی هستند که در هنگام گام برداری باید رعایت شود که ما در زیر به آنها اشاره میکنیم:

  • هنگام حرکت و پیاده روی در کوهنوردی باید فاصله ی پاهای شما به اندازه ی عرض شانه هایتان باز باشد و بهتر است بیشتر و یا کمتر از آن نباشد.
  • برای حرکت اول باید پنجه های پا و بعد پاشنه‌های پایتان روی زمین قرار بگیرد.
  • در هر حرکتی قرار است داشته باشید پایی که در زمین است و تگیه گاه شماست باید صاف باشد و به هیچ عنوان خم نباشد. با پای خم نباید حرکت کنید!
  • حرکت هایتان باید ریتم و نظم خاصی داشته باشد.
  • در هنگام حرکت باید سعی کنید از راه بینی تنفس خود را انجام دهید. تنفس از راه دهان باعث خشکی گلو شده و ادامه ی راه را برایتان دشوار میکند.
  • هنگام گام برداری با هر گامی که انجام میدهید عمل دم و باز دم به ترتیب فراموش نشود.
  • تایم مشخصی را برای استراحت مشخص کنید.
  • سعی کنید گام‌هایی که بر میدارید منظم و آهسته باشد و عجله نداشته باشید.
  • گام برداری در شیب‌های زیاد باید به صورت زیگزاگی انجام شود البته توجه داشته باشید که در شیب‌های زیاد زاویه بین دو خط زیگزاگی باید کم باشد.

چه تمریناتی برای آمادگی فیزیکی کوهنوردی لازم است؟

انجام تمرینات فیزیکی برای تقویت آمادگی جسمانی قبل از کوهنوردی بسیار مهم است. ساعت ها کوهنوردی با کوله پشتی سنگین و طی کردن مسیر صخره‌ایی همراه با برف و یخ موضوعی نیست که بشود بدون آمادگی بدن این راه را طی کرد! پس بهتر است برنامه‌های تمرینی شامل تمرینات استقامتی و تمرینات قدرتی و تمرین سنگنوردی و صخره نوردی را در برنامه ی خود قرار دهید .

تفاوت کوهنوردی و کوهپیمایی در چیست؟

تفاوت کوهنوردی و کوهپیمایی میزان خطر موجود در آن است. کوهنوردی یک فعالیت ورزشی سخت است که خطرات خاص خودش را دارد و در آن افراد از مسیرهای صخره ایی و پوشیده از یخ و برف حرکت میکنند اما کوهپیمایی یک فعالیت ساده است که خطر بسیار کمی در آن وجود دارد و در این ورزش اغلب افراد به صورت فردی یا ترجیحا گروهی  به کوهپیمایی می پردازند.

کوهنوردی چه تفاوتی با هایکینگ و بک پکینگ دارد؟

هایکینگ فعالیتی است که برای گذراندن اوقات فراغت و به منظور پیاده روی در یک محیط خاص در نصف روز یا یک روز کامل انجام میگیرد. وقتی فعالیت هایکینگ همراه با یک اقامت شبانه باشد این فعالیت بکپکینگ گفته میشود. این فعالیت شامل سفر‌های سه یا پنج روزه است که نیازمند برنامه ریزی و تجهیزات برای اسکان است. اما کوهنوردی فعالیت بسیار سخت با مهارت و تجهیزات خاص خودش است و شما باید با استفاده از ابزار و تجهیزات در شرایط سخت و دشوار بتوانید صعودهای چند ساعته را داشته باشید.

برنامه ریزی مناسب برای کوهنوردی چیست؟

برای انجام کوهنوردی سعی کنید از قبل هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌های مناسب و مربوط به آن را انجام دهید :

  • شرایط آب و هوا را پیش بینی کنید.
  • مسیرهایی که میخواهید برای کوهنوردی استفاده کنید را چک کنید و گزارش مربوط به این مسیرها را مطالعه کنید.
  • از تجربه ی افرادی که در این زمینه مهارت دارند استفاده کنید.
  • آمادگی برای مواجه با وضعیت‌های پیش بینی نشده را داشته باشید.
  • برنامه ریزی مناسب را برای تغذیه و استراحت خود داشته باشید.
  • از تجهیزاتی که قرار است برای کوهنوردی استفاده کنید نیز مطمئن باشید.

مزیت‌های کوهنوردی با فونیکس:

با عضویت در مجموعه فونیکس و تهیه دوره های آموزشی کوهنوردی علاوه بر دریافت بیمه و کسب امتیاز برای تهیه و تامین تجهیزات، این امکان را دارید تا زیر نظر بهترین مربیان مهارت‌های لازم را آموزش ببینید.

فواید کوهنوردی چیست؟

برخی افراد فقط برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت و یا حرفه‌ی خود به سراغ کوهنوردی میروند  اما برخی دیگر به خاطر فوایدی که کوهنوردی برای سلامتی جسم و روح آنها دارد به این ورزش می پردازند. شاید برخی افراد از فوایدی که کوهنوردی برای انسان دارد مطلع نباشند و ندانند که این فواید چیست؟ ما در زیر به چند نمونه از این فواید اشاره میکنیم:

  • تقویت عضلات بدن
  • کاهش وزن بدن
  • منظم شدن خواب شبانه
  • تقویت ریه ها
  • تقویت قوای جسمانی
  • بهبود سلامت روان
  • جلوگیری و کاهش افسردگی
  • عدم ابتلا به بیماری های نقرس
  • کمک به افرادی که دچار بیماری قلبی هستند و…

برای آگاهی از فوایدهای بیشتر کوهنوردی مقاله‌ی کوهنوردی ورزشی که معجزه میکند! آشنایی با 10 فواید کوهنوردی برای طول عمر را مطالعه کنید.

آموزش کوهنوردی با فونیکس:

آکادمی ورزشی فونیکس جایی است که علاقمندان به کوهنوردی میتوانند دوره‌های آموزشی خود را در این مجموعه شروع کنند و در صورت نداشتن تجهیزات مورد نیاز با خیال راحت تجهیزات کوهنوردی خود را تهیه کنند. همچنین  علاقمندان در این زمینه میتوانند از تورهای جذابی که فونیکس برگزار میکند استفاده کنند و یک سفر ورزشی بی نظیر را  تجربه کنند.

 

سوالات متداول درباره‌ی آموزش کوهنوردی

از چه سایت‌هایی میتوانم برای شناسایی آب و هوای مناسب برای کوهنوردی کمک بگیرم؟
  • ویندی (windy) : این اپ پیش بینی آب و هوا را در سرتا سرجهان نشان میدهد و بهترین گزینه برای پیش بینی آب و هوا قبل از انجام فعالیت‌هایتان است.
  • وب سایت هوا کوه : اولین و بزرگترین سایت هواشناسی کوهستان است که وضعیت آب و هوای بیشتر کوه‌های ایران را در سایت خود نشان میدهد.
  • مانتین فورکست : در این سایت میتوانید پیش بینی 6 روز آینده، وضعیت هوا و سرعت باد و … را بررسی کنید.
  • اسنوفورکاست : سایت اسنو فرکاست هم میتواند وضعیت آب و هوا و پیست‌های اسکی را به صورت دقیق و تخصصی به شما نشان دهد.

ما در کوهنوردی محدودیت سنی نداریم و بسته به توانایی که هر فرد دارد، میتواند برای کوهنوردی اقدام کند.

بله، کوهنوردی برای افرادی که دچار بیماری‌های خاص مانند: مشکلی قلبی، آسم، بیماری صرع، دیابت و….  هستند توصیه نمیشود.

بهترین فصل برای کوهنوردی فصل بهار، تابستان و پاییز است و بهتر است کوهنوردی را در این فصل‌ ها انجام دهید. در فصل زمستان به دلیل شرایط نامساعد آب و هوا، خطراتی مانند سقوط بهمن وجود دارد!

کوهنوردی یکی از فعالیت‌های ماجراجویانه و پرخطری است که مستلزم آگاهی از راهنمایی‌های امنیتی است. اگر قصد دارید یک کوهنورد حرفه‌ایی باشید باید راهنمایی‌های امنیتی را بدانید و در انجام آن کوتاهی نکنید در این صورت است که میتوانید یک کوهنوردی امن داشته باشید.

بله، شما برای انجام این ورزش لذت بخش، در مجموعه فونیکس قطعا شامل بیمه خواهید بود.

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *